Cyklotrasy - Blansko-Sloup-Nedvědice

NejhoršíNejlepší

Tradiční kolový výlet letos zahajujeme opět na Hlavním nádraží v Praze, kde se srocujeme v již okleštěné sestavě tří mužů v sobotu ráno. Pojedeme do Blanska novým rychlíkem typu Regiopanter. Má podobné uspořádání jako Cityelefant, kola si pověsíte na věšáky za dveřmi, sednout si jdeme dovnitř vagonu, ale máme místenky na sedadla s výhledem na kola, aby s nimi nějaký spolucestující něco nevymýšlel (čti kradl).

Cesta probíhá v pohodě až do chvíle, kdy se vymění ve Svitavách průvodčí. Ten nový civí na již označenou jízdenku od kolegy a významně zahlásí směrem k Ivanovi „a máme tu problém“. Na elektronické jízdence totiž není v příjmení Pešek háček a tak se to průvodčímu neshoduje s osobním dokladem. Usmíváme se na něj jako na blbce, kterým nepochybně je, a on nám důležitě vysvětluje, že je nezbytné vyplňovat do elektronické jízdenky háčky, protože se emaily kradou. Znáte to, říkali to v krimi zprávách na Primě a taky na Nově. Mrzí mě, že nezjistím, jak se tento želežniční hrdina jmenuje. Na cedulce má napsáno jen „pověřená osoba“. Nakonec nás nechává být stejně, za 5 minut vystupujeme v Blansku.

Od místního nádraží vyjíždíme údolím řeky Punkvy z města. Prakticky po celém údolí se táhne areál strojírenské firmy ČKD Blansko, vyrábějící turbíny do vodních elektráren. Z kdysi slavné firmy, vyvážející turbíny do celého světa, je již pouhé torzo. Celý areál vypadá také dost opotřebovaně.

Od ČKD je to již jen pár kilometrů k Punkevním jeskyním. U nich, respektive u informačního centra jsme okolo 11,00. Nejbližší volná prohlídka je ale až od 14,20, takže se přesouváme k menší Kateřinské jeskyni, kde je prohlídka možná během 20 minut. V průběhu asi hodinové prohlídky se dovídáme, že zde bylo nalezeno množství kostí jeskynních medvědů. Mají také jeho kostru, bohužel je to replika.

Kateřinskou jeskyni tvoří v podstatě dva velké dómy s mnoha odbočkami. Hlavní dóm, známý od nepaměti, a nová Kateřinská jeskyně s Dómem zkázy objevená roku 1909. Dóm zkázy je také konečné místo návštěvní trasy. V jeho nejzazší části však ústí otvory do dalších, velmi těžce přístupných partií zvaných Dantovo peklo. Peklo není veřejně přístupné, zajímavý článek o něm naleznete pod linkem níže:

Poté pokračujeme okolo vstupu do Punkevních jeskyní směrem k propasti Macocha, nad kterou se drápeme po modré stezce. Na kole se po ní do kopce moc jet nedá. Potom z kopce už to jde, ale musíte dávat pozor na chodce, protože stezka je dost úzká.

Pak jedeme několik kilometrů pomalu stoupající cestou do městyse Sloup, který se pyšní vlastním komplexem Sloupsko-šošůvských jeskynní. Na další prohlídku jeskyně v jednom dni se mi už moc nechce, ale jsem přehlasován. Naštěstí nás provádí hezká a vtipná průvodkyně, tak se to dá vydržet.

Co se ale pak nebude dát pomalu vydržet bude další jízda na kole. Prohlídku jeskyně totiž končíme cca v 15,00. Dáváme si ještě pivečko, protože v mapě vyhledám, že nás čeká do Nedvědic, místa ubytování, asi jen 18 kilometrů. Jenže si neuvědomím, že mám nastavené plánování trasy autem a ne po cyklotrasách.

První část trasy je po silnici nahoru dolu až k zámku Rájec-Jestřebí, kde si dáváme krátkou přestávku. Pak přejíždíme do Černé Hory do pivovaru, kde je čas na další pivo. Tam už ale zjišťujeme, že to 18 kilometrů do Nedvědic nebude, jelikož jsme je už pomalu ujeli. Bude to totiž ještě 30 km z Černé Hory.

Cesta víceméně stále stoupá, jedeme nejdřív po trase 5141, v Býkovicích přejíždíme na trasu 5144, která vede přes Dlouhou Lhotu do Kunčiny vsi. Tento úsek je asi nejnáročnější. Za Kunčinou vsí, na polní cestě za obcí jsme asi na nejvyšším bodě dnešní trasy ve zhruba 640 metrech nad mořem. Radujeme se, že teď už pojedeme jen z kopce. Ivan z toho má defekt a musí měnit duši.

Samozřejmě to pak jen z kopce není. Prudké klesání doplňuje následné prudké stoupání. Vydrží to až k rozcestí Starý Kvartýr, odkud je několikakilometrový sešup po cyklostezce 5086 až k silnici 387, po které je to již asi jen kilometr do centra Nedvědic, kde máme ubytování v Penzionu Hanáček.

Foto: Lukáš Musil, Jan Martinec

You have no rights to post comments