Cyklotrasy okolo Prahy - Dejvice – Okoř - Dejvice

NejhoršíNejlepší

Druhý letošní kolový výlet bude směřovat na severozápad od Prahy. V jarním zataženém sobotním odpoledni vyjíždím z Prahy na Okoř. Startuji tentokrát z domovských Dejvic čeká mě táhlé stoupání Lysolajským údolím směrem k Horoměřicům. Jsou to čtyři kilometry, ale je na nich nutno překonat převýšení přes sto metrů. Rychlostní rekordy netrhám, za dvacet minut jsem v Horoměřicích. Cyklotrasa tudy žádná nevede, ale je tu pěkná asfaltka a o víkendu je zde pouze mírný provoz. V Horoměřicích najíždím na červenou stezku, která vede na rozcestí Svatá Juliána ve Statenickém lese.

Já si trochu cestu zkracuji po silnici č. 240, která je ale velmi rušná i o víkendu, tudíž jízdu po ní nedoporučuji. Z rozcestí Juliána vede prudký sjezd po lesní cestě do Statenic. Cesta je hrbolatá, rozjet se moc rychle nedá. Ve Statenicích pokračuji po červené trase, která se vine vesnicí nahoru až k renesančnímu zámku.sv. Víta. Ten patřil od 17. století jezuitskému řádu a v roce 1773, kdy byl řád zrušen přešel do vlastnictví Studijního fondu království českého. V roce 1811 byl zámek dán do dražby a roce 1855 připadl vlastnictví státu, potažmo habsburské monarchie. Roku 1899 zde byl otevřen ústav pro rekonvalescenty, po roce 1945 sloužil jako léčebna dlouhodobě nemocných. Ta byla v roce 1987 zrušena. Nyní patří zámek římskokatolické církvi a veřejnosti není přístupný. Za obcí zahýbá červená trasa do polí. Tudy vede asi dva kilometry, pak se dostáváme opět na asfaltku která vede do obce Malé Číčovice. Odtud je to na Okoř již kousek. Z Číčovic vede malý stoupák a po zatáčce vpravo asi kilometrový sjezd k Okoři. Na Okoři se dnes koná pouť. Není zde nic zajímavého, pár stánků a skákací hrad. Vyrážím na další část trasy do Zákolan. Cesta vede údolím Zákolanského potoka, ale bohužel je zde hrozné množství chodců, prostě jsem si vybral na průjezd špatný den. Půl hodiny urputně kličkuji mezi výletníky, kteří směřují z pouti na Okoři pravděpodobně do Budče a poté do Zákolan na vlak. Nedá se zabloudit cesta vede stále po červené trase. U viaduktu v Kovárech se odpojuji od červené trasy, po které míří poutníci na hradiště Budeč a pokračuji po silnici č.101. Po průjezdu Zákolany odbočuji doprava na silnici č.723, která stoupá serpentinami k Trněnému Újezdu. V Trněném Újezdu stoupání nekončí, celá vesnice je tak nějak do kopce. Odpojuji se od cyklostezky a mířím po silnici ... k Holubicím. Před Holubicemi se dá vpravo uhnout na cyklotrasu..., ale doporučuji pokračovat až do obce, kde můžete obdivovat románskou rotundu Narození Panny Marie, která byla postavena za vlády Přemysla Otakara I. Poté se vydávám přes Holubice-Kozinec, směrem k obci Svrkyně a dále do Velkých Přílep. Je to příjemných pět kilometrů mezi poli po asfaltce, na které panuje velmi sporadický provoz. Ve Velkých Přílepech zatáčím na hlavní křížovatce doleva směrem na Roztoky, opět se odpojuji od cyklotrasy a stoupám po silnici... Pokud nikam nespěcháte doporučuji se ale cyklotrasy držet , bude vás sice čekat stoupák v Úholičkách, ale není o nic horší než ten který budete muset nastoupat po silnici... Po asi dvou kilometrech jízdy po celkem rušné silnici odbočuji na Únětice. Ve zdejším pivovaru točí vynikající Únětický ležák. V restauraci u místního pivovaru je ale o víkendech úplně narváno a dnešní sobota není vyjímkou. Naštěstí vím o jedné příjemné hospůdce nedaleko, vyjíždím po trase .. směrem Tiché údolí, Roztoky. Na konci Únětic se totiž nachází skvělý podnik zvaný Kolárna u Lasíků. Točí zde Únětický ležák, pečou tu domácí sladké i slané koláče. Samozřejmostí se stylová zahrádka. Po jedné únětické desítce již mířím k domovu, Tichým údolím ke Spálenému mlýnu, zde přes lávku, lehčí stoupání na Suchdol, kolem Brandejsova statku na ulici Kamýcká, po ní k Zemědělské univerzitě a sešupem dolů opět Lysolajským údolím do Podbaby.

Cyklotrasy okolo Prahy - Dejvice – Okoř - Dejvice

Délka: 45 km

Trasa:

1- Podbabská - viadukt
2- Lysolajské údolí
3- Horoměřice rozcestník (naproti nákupnímu centru)
4- po červené trase, ven z Horoměřic ulicí K lesu, k rozcestníku Svatá Juliána, poté do Statenic
5- po červené trase směr Lichoceves
6- za sklady odbočit ze silnice na polní cestu
7- po silnici vlevo na Malé Číčovice, tam vpravo na Okoř
8- na Okoři u rozcestníku na autobusové zastávce na Budeč, Zákolany naučnou stezkou okolí Okoře
9- u viaduktu Kováry rovně na Zákolany, na konci Zákolan vpravo na Trněný Újezd
10- Z Trněného Újezdu rovně až do Holubic, odtud po žluté trase na Kozinec, z něj silnicí 240 kolem Svrkyně do Velkých Přílep
11- Na křižovatce doleva ulicí Roztocká ven z Přílep až k panelovému skladišti písku, u něj na Únětice
12- V Úněticích v zatáčce za kostelem u rozcestníku po modré trase rovně na Roztoky