Harrachov-Dvoračky-Labská bouda na běžkách

NejhoršíNejlepší

Dnešní trasa bude poněkud kopcovitá, ale nic, co by se nedalo s trochou běžkařské praxe zvládnout. Krátce po deváté parkujeme auto u vleku na Čertovu horu, kupujeme si za 70 korun lístek na jednu jízdu a lanovka nás okolo skokanských můstků vyváží na horu. Cestou na lanovce ještě filozofujeme, jaké to asi je skákat z obřího můstku, a shodneme se na tom, že na to nikdo z nás nemá gule.

Nahoře je celkem dobrá viditelnost, v dáli je vidět Ještěd. Abychom se dostali na běžkařskou trasu, musíme sjet částečně modrou sjezdovku. K našemu velkému pobavení předjíždí Václav na běžkách asi 10 lidí na sjezdovkách. Pak již najíždíme na Krkonošskou magistrálu. Před chatou Studenov je první klesání. Daří se mi celkem dobře brzdit, až ke konci si to nechám lehkovážně moc rozjet a už se válím.

Ze Studenova následuje táhlé stoupání až k občerstvení Ručičky. Pak je nutné přetraverzovat tři sjezdovky Skiareálu Rokytnice nad Jizerou. Naštěstí na nich panuje vlažný provoz. U modré je to v pohodě, u druhé červené je uprostřed záchytný ostrůvek, u kterého se můžete chvíli zastavit, aniž by vám hrozilo smetení sjezdařem. Třetí červená FIS je nejužší, ale nejvíc zledovatělá.

Pak již přijíždíme k chatě Dvoračky. Následuje pauza na svačinu, ceny jsou zde přijatelné. Polévka 40,- korun, pivo 25,-. Po pauze se budeme drápat do Kotelského sedla. Cesta stoupá velmi prudce, nezbývá než sundat lyže a jít po svých. Po výstupu se na rozcestí dáváme doleva, červené L značí směr Labská bouda. Po hřebeni se jede dobře, je to rovinka nebo mírné klesání. Kolem jedné hodiny odpolední jsme na Labské boudě, kde je další přestávka.

Zpět do Harrachova vyjíždíme kolem druhé. Zničehonic se přižene neprostupná mlha. Není vidět vůbec nic, směr držíme pouze podle stop lyží ve sněhu. Na rozcestí Labská louka zatáčíme doprava, projíždíme kolem pramene Labe, který se tam někde v mlze nachází. Na státní hranici zatáčíme doleva, cesta mírně klesá, ale špatně se tu brzdí.  Sníh je zmrzlý a udupaný od chodců. Chodci zde na běžkaře neberou ohled a neuhýbají. Asi by do nich člověk musel narazit. Nejede se moc příjemně. Mlha se rozplývá až u balvanu Tvarožník odkud je vidět v dáli polská chata na hoře Szrenica.

Od Tvarožníku následuje uklouzaný sešup k Vosecké boudě. Ten už je dost prudký, ale nemotají se tu chodci a tak se to dá pluhem ubrzdit. Na Vosecké již nestavíme, pokračujeme po Krkonošské magistrále dolů k rozcestí. Tam točíme doleva, čeká nás posledních cca 8 kilometrů. Jede se po hezky upravené stopě, cesta střídavě stoupá a klesá. Pak již následuje sešup dolů k Harrachovu, cesta je ale široká a dá se dobře brzdit. Údolím říčky Kamenice se pak dostáváme až do Harrachova, kde končíme běžkovýlet na parkovišti u Normy a k autu se pak dostáváme přes město pěšky.